Proč si lidé kupují Apple

RH nedávno psal článek o tom, jak jsou počítače Apple předražené a že by si je koupil jen úplný blázen. Ano, má pravdu. Pokud porovnáme čistě rozumově cenu/konfiguraci PC vs. Mac, je nám jasné, že PC je jasným vítězem.

Proč si tedy lidé kupují Apple produkty? Jsou opravdu blázniví? Nikoliv.

Je vědecky dokázáno, že nejdůležitější při nákupu zboží není rozum ale pocity. Zvlášťe pak první dojem.

Výborně to vystihuje tento výrok:

Lidé zdůvodňují nákupní rozhodnutí fakty, 
ale 
Lidé činí nákupní rozhodnutí na základě pocitů.
(Bryan Eisenberg)

Na tom ještě není nic zas tak špatnéhého. Člověk se může rozhodovat s pomocí pocitů, ale musí se předtím rozmyslet, jestli nedělá úplné voloviny :)

U lidí, kteří si koupí Mac, už rozum holt žádnou rozhodovací funkci nemá. Rozhodují se naprosto podle pocitů. "Mac je krásný, OS X taky, cena už je ošklivější, ale co..." :)

Osobně na vzhled také dost dám. Beru pocity jako důležitý rozhodovací nástroj, ale pouštím je ke slovu až ke konci. Až když už se rozhoduji mezi několika vybranými kusy.

Nedávno jsem například kupoval mobilní telefon. Nejdříve jsem vybral s pomocí faktů 2 telefony, které splňují přesně mé požadavky. Vyšel mi z toho Sony Ericsson K750i a K610i. Pak teprve přišly na řadu pocity a já vybral K610i - protože je krásnej :)

Narozdíl od kupců Maců jsem ale neudělal žádnou hloupost - mám krásný nadupaný telefon za příjemnou cenu...

evaluation

Komentáre

[1] Lemik
2007-02-26 09:44:11

Mini Mac koupis za 20 000. Je to značkový stroj. Když si koupiš Dell nebo IBM bude stát stejně.

Nechápu, proč Maca srovnáváte s PeCkama skládanýma doma.

[2] Dundee
2007-02-26 17:51:01

PC ti ale v obchode za 300 nebo i zadarmo slozi a zahori...Takze zadny velky rozdil mezi sestavou Dell a tou, kterou si vyberes treba pres konfigurator sestav neni. Az na tu cenu :) Rozdil jeste mozna bude v servisu a zaruce (rychlosti vyrizeni)...

Mimoto Dell a IBM jsou docela extremy, mrkni se za kolik prodavaji sestavy treba HP nebo Mironet...

[3] Lemik
2007-02-26 22:15:36

No, pokud se bavime o stroji, ktery ma slouzit jako domaci pocitac, pro prehravani filmu a hudby, obcasne surfovani a nejake psani dokumentu, tak se cena Mini Macu a stanice od Dellu nebo IBM nelisi skoro vubec. Nemuzes srovnavat sestavy od Mironetu se sestavou od IBM, to je jako srovnavat Toyotu s treba se Skoda Auto.

Mac je pro lidi, kteri se nechteji moc starat o sve PC, proste ho berou jako spotrebni zbozi. Proto je v USA Mac rozsirenejsi nez v Evrope, je to dano kulturou.

Dell a IBM,... je to kolem nich trochu slozitejsi. Panuje takova predstava, ze to jsou drahe stroje, ale opak je pravdou. Kdyz si koupim IBM nebo Dell, tak vim, ze kdyz si mi za 2 roky pokazi, tak budou mit nahradni dily a uprimne, pokud mas pocitac na ucely, ktere jsem popsal na zacatku, tak nemas potrebu porad upgradovat OS nebo HW.

Nevim proc se RH do Macu tak navazi. Mac OS X mi prijde jako pekny OS. BTW, ten desktop search uz Mac pouziva pekne dlouho.

[4] Dundee
2007-02-27 11:04:06

K tomu Dellu a IBM: když si koupíš počítač za 70 000, tak je jasné, že za dva roky budou náhradní díly. Těžko můžeš vyškrtnout třeba C2D E6400 za 2 roky z nabídky Intelu.

[5] Lemik
2007-02-27 18:47:04

Ja ale mluvim o pocitacich za cca 20 000. V tehle kategorii je i Mini

2007-03-03 13:14:37

Bude vhodné, když se zde vyjádřím jako někdo "z druhé strany".

Je vědecky dokázáno, že nejdůležitější při nákupu zboží není rozum ale pocity.

To bych si dovolil jako člověk, který se dlouhodobě zabývá reklamou, propagací a cíleným přesvědčováním zákazníků zpochybnit.

Tak za prvé, Apple je velmi dobře vybudovaná a situovaná značka. Mnohem pozitivněji vnímaná, než Intel, Microsoft, nebo kdokoli ze světa PC. Je jiná. Je postavená na bohatosti pojetí a šíři zaměření, na myšlence, že zajišťuje všechno (chcete-li, tak tedy HW i SW). Pro zákazníka to znamená ALL-IN-ONE, což je často velká výhoda.

Za druhé. Pro cílovou skupinu není Apple výrobce počítačů, jak ho nejspíš vnímají všichni lidé, kteří pracují v IT, ale značka, která jim zpříjemňuje život. Nejen tím, že vždy vymyslí přesně to, co oni chtějí, a tedy to, co se jim skvěle hodí, ale také velmi pohodlným a intuitivním ovládáním, které je se značkou Apple přímo spojeno. Pokud dobře vzpomínám, má to Apple přímo v definici postoje své značky.

U lidí, kteří si koupí Mac, už rozum holt žádnou rozhodovací funkci nemá. Rozhodují se naprosto podle pocitů. "Mac je krásný, OS X taky, cena už je ošklivější, ale co..." :)

Za třetí. Mícháš zde naprosto nesouvisející pohledy. Je třeba odlišit smyslové vjemy, čití, včetně zpracování těchto senzorických dat od cítění. Myslím, že nebudu příliš improvizovat, definici vnímání si pamatuji přesně: "Smyslové vnímání je proces centrálního zpracování senzorických dat do myšlenkových struktur, tzv. vjemů, na základě kterých si daný subjekt v prostředí, ve kterém se nachází, vytváří obraz prostředí, ve kterém se nachází, včetně sebe sama, uvnitř sebe sama." -- Prof. PhDr. Milan Nakonečný, Psychologie osobnosti. (nemohu ověřit, tu knížku tady nemám, ale jsem si jist že je to přesně tak).

Cítění naproti tomu je Jungem a celou moderní psychologickou školou považováno za plnohodnotnou racionální funkci. Funguje jinak, než myšlení, což ovšem vůbec nevadí. (A ani to není v tomto tématu důležité)

Pravděpodobně jsi chtěl odsoudit, že zde rozhodovací funkci neplní funkce racionální, usuzovací (myšlení/cítění), ale funkce vnímání. S tím lze do jisté míry souhlasit, ovšem mnohem spíš se to projevuje u jiných značek, než u Apple. Zde totiž často bývá hlavní překážkou vyšší cena.

V případě propagace značky (a také zboží, ovšem - Apple mnohem spíš buduje své produkty jako subznačky, než jako "zboží") - je důležité mít vyvážené racionální a emoční argumenty. Různé značky mají poměr těchto hodnot různý. Apple se drží více emocí, ovšem i rozum je zde uspokojen. Racionální argumenty, jako je geniální ovládání (ať už myš, Mac OS X, iPod, nebo iPhone). Osobně odhaduji e:r zhruba na 60:40, což ještě nic není (na trhu je to hodně racionální pojetí).

A i kdyby, značka Apple si to může dovolit. Plní emoční uspokojení dobře. Víš, jak je člověk šťastný, když si koupí nový iPod? Jakou z toho má dlouhodobě[b] radost[i]? Oproti tomu, jaké uspokojení nabízí jiné značky, zaměřené podobně je to velice vysoká hodnota. Uvědom si prosím, že si nekupuješ jen užitek, ale právě i tyto [i]slasti. Když už jsem zmínil konkurenční značky, v této oblasti [b]zaměření značky vidím jako jednoho z důležitých konkurentů - veliké překvapení - značku Black Velvet. Black Velvet je luxusně orientovaná značka kanadské whisky. Není o moc kvalitnější, než ostatní irské whiskey, skotské whisky, nebo americké bourbony. Má ale jemnou, sametovou chuť, která doznívá ještě poměrně dlouho po ochutnání... Asi ještě tak 5 minut. Většinu zdejších čtenářů překvapí a všechny pobouří, když teď napíšu, že to není ve srovnání s Apple zase tak [b]dlouhodobá[b] [i]radost[i].

A teď ke srovnání PC vs. Mac: Ano, cena je velký argument. Stručně: Plus je levný. Lidl je levnější. U nás ušetříte! Nejlevnější gothaj ve městě! (Pozorný čtenář si všimne narážky na pixyho měsíc a půl starý záznam v blogu). To ovšem není životní styl, který by cílová skupina vyznávala. Milovníci Apple obvykle nejsou socky. Vyznávají zkrátka jiné hodnoty, než většina lidí z IT světa. A o tom nikdo nemůže prohlašovat, že je to špatně. Je to prostě jiný pohled, jiný životní styl. A to že existují lidé, ktěří tento odlišný pohled mají, je velice velice dobře. Díky nim je svět zase trochu víc pestrý. Aspoň nějaké barvy, v této šedi!

Takže tak. Snad to někomu otevře oči, možná někdo další zase pochopí, že vše je jen o úhlu pohledu (a věřím že tento je dost nečekaný.

PS: Jako webcopywriter bych se měl za délku svého textu stydět, ale beru to jako příspěvek do diskuse blogu svého kamaráda, ne jako "práci". :-)


Na tento komentár odpovedal [17] Le
2007-03-03 13:25:24

Zapomněl jsem ještě zmínit jednu podstatnou věc: Black Velvet je znatelně dražší, než právě zmiňované produkty konkurence (na stejné úrovni).

[8] Dundee
2007-03-03 18:00:16

úú. Teda takhle dlouhý komentář jsem nečekal :)

Díky, je to zajímavé čtení. Docela mi to pomohlo více pochopit, proč si lidé Apple kupují. Což ovšem nemění nic na tom, že bych si ho sám nekoupil :)

[9] FEEFA
2007-03-20 13:05:52

navážíš se do Maců a při tom ani nevíš o co jde. Jediný co víš o Mac počítačích je to, že sou při podobné konfiguraci jako PC dražší a podle toho soudíš lidi, kteří si koupí Mac a říkáš o nich že sou hlupáci ??? Ty si největší hlupák ze všech. Nechť tvuj trapnej blog, na kterym si ventiluješ svoje nepodložené domněnky shoří v plamenech... Peace

Na tento komentár odpovedal [10] Dundee
2007-03-21 20:58:47

#9 FEEFA: :D

[11] miner
2007-07-01 15:51:34

hele, vás fakt ještě nikoho nenapadlo, že někomu je ta cena prostě fuk? Tak to stojí o 10k víc, no a?

Za dokonalost se platí, a lidé mají rádi dokonalé věci, a nějaký peníze, ty vždycky nějak budou (aspoň pro někoho).

2007-08-11 15:28:42

No si musím zareagovat na tu whisky :) Black Velvet není teda nic moc, míchaná whisky mi všeobecně moc nechutná, tahle se navíc míchá ještě před zráním, což chuti moc neprospívá. A označit ji jako luxusně orientovanou je skoro výsměch, pokud použiješ tahle slova, tak se bavíme o starých whisky a ne o tomhle, nehledě na to, že stojí skoro jako z Lidlu :)

Zkus Tullamore Dew 12y old, to je zážitek ;)

Na tento komentár odpovedal [15] smejky
[13] Fox
2007-08-17 22:16:45

Jako IT technik a můžu říct, že IBM je co do ceny v pohodě. Když jedete na servis jejich mašiny (spíš rozšíření, výměna disku za větší, a pod., protože servis IBM jsem ještě nedělal - nebylo třeba), tak si neberete šroubovák - vůbec na NIC. Kvalita je u nich perfektní. A co se celkově značkových PC týče, mají ty sestavy odzkoušené, takže konfigurace šlape perfektně. Franta z vedlejší ulice asi těžko každou konfiguraci zahoří. Proto, pokud si stavím PC, snažím se okopírovat značkovou sestavu, ale ne vždy víte kdo to přesně vyrobil.

Na tento komentár odpovedal [14] Dundee
2007-08-19 16:40:41

#13 Fox: JJ, mas pravdu. Ceny znackovych PC jsou sice relativne vysoke, ale kvalita je opravdu vyborna. Doma mame jeden fujitsu-siemens, bezi tu uz asi 4 roky a zatim s nim nebyl nikdy zadny problem. Mimoto ma opravdu vyborne resene vnitrnosti - jediny vetrak chladi procesor i zdroj...

2007-09-01 13:01:28

#12 Ravenek: Pozor! Nemluvil jsem o whisky Black Velvet, ale o značce whisky Black Velvet. To je dost podstatný rozdíl.

Základní manuál této značky popisuje značku, její zaměření a orientaci tak, jak jsem uvedl.

Zdroj: David A. Aaker - Brand building (Budování značky), Cpress, 2003.

2008-04-26 14:19:12

sice do toho nemaam co kecat, ale vzhledem k tomu ze maame doma samyy macy a s pc pracuju pravidelne musim riict ze se mi mac ovlaadaa mnooooohem leepe...kdyby to nebylo vyyhodnee tak by taata macy nekupovall......maam pro macy 100000000000argumentuu.....a kdo napiise ze ten, kdo si koupii maca a nepremyyslii o tom, tak asi na nem nikdy nepracoval a neznaa jeho vyyhody...

[17] Le
2009-03-04 14:12:21

#6 šmejky: Jako webcopywriter tě zkrátim: Prostě se ti nesrovnává, že něco tak racionálního jako je PC si lidi kupujou vážně hlavně podle pocitů. A pak zjistěj, že je to fakt dobrý. Jedu v tom už tak dlouho, že téměř něžný vztah k jabku a k sony vaiu šel díky prachům stranou a mám od vbi spolehlivej stroj, na který nebylo nutno rok a půl zvýšit hlas:-)Kdyby tak nepohnojili ajfoun, tak slintám furt...

comments closed