Návrhové vzory
Návrhové vzory jsou nedílnou součástí znalostí každého dobrého programátora. Spolu se znalostí syntaxe a knihoven tvoří základní pilíře programátorova umění. Bohužel je praxe dnes taková, že se návrhové vzory v menších firmách (zvláště při vývoji webových aplikací založených na PHP) téměř nepoužívají. To je ale veliká škoda, protože tak nejen klesá kvalita produktů firem, ale také se zpomaluje osobní rozvoj programátorů.
Já osobně jsem se za více než dvouletou praxi s návrhovými vzory vůbec nesetkal, musel jsem si počkat na vysokou školu.
Co to vlastně je?
Návrhové vzory (anglicky design patterns) jsou mnohokrát vyzkoušené postupy a techniky, které jednoduchým a elegantím způsobem řeší určité problémy. Znalost návrhových vzorů nejen usnadňuje programátorovi psaní aplikací, ale také mu velmi zjednodušuje komunikaci s ostatními programátory a to i mezinárodně.
Uvedu příklad:
Ballmer: Čau Linusi, mám tu jeden háček bla bla bla..jak bys to řešil ty? Torvalds: Nó, co takhle zkusit Singleton? Ballmer: No, jó! To mě nenapadlo...Díky!
A teď bez použití návrhových vzorů:
Ballmer: Čau Linusi, mám tu jeden háček bla bla bla..jak bys to řešil ty? Torvalds: Nó, co takhle zkusit udělat tu třídu s privátním konstruktorem a statickou vlastností self, která hned po načtení třídy vytvoří jednu instanci třídy? Ballmer: Cože? Mmnt, to musim promyslet. No, to by snad šlo...Díky!Podobnost jmen je čistě náhodná.
Není ten první rozhovor tak nějak jednodušší a rychlejší?
Pokud si chcete přečíst, jak se vzory člení a jak jsou definovány ty nejjednoudušší z nich, přečtěte si slidy z přednášky z předmětu Objektové modelování.
Neznam nic lepsiho, nez slides vyvedene v Comic Sans :D ... Typograficke peklo :D