Začátkem května jsem podal přihlášku pro výcvik na motorku do jedné z největších a nejlépe hodnocených pražských autoškol. Jak výcvik probíhal? Jak jsou těžké praktické zkoušky po novele zákona? Dají se zvládnout?
tl;dr Běžte se přihlásit k výcviku někam mimo Prahu. Ušetříte si spoustu času, peněz a hlavně nervů.
Po čtení různých recenzí a hodnocení jsem se přihlásil do autoškoly Student.
Je to celkem velká autoškola s vlastní učebnou, webovým systémem přípravy na teoretickou zkoušku a celou řadou učitelů.
Mně byl přidělen pan Petrásek, z čehož jsem měl velkou radost, protože na něj jsou hodnocení hodně dobré. Bohužel mi ta radost moc dlouho nevydržela :)
Jak se pozná špatný učitel
První náznak, že to nebude zdaleka tak růžové, jak jsem si představoval, přišel hned při první jízdě.
Učitel mě navedl do zákazu vjezdu a začal hned p*čovat, že mi sebere řidičák...
Přitom při první jízdě má každý tak plné ruce motorky, že sledovat všechny pražské značky nezvládne ani kyborg. Já to ale tenkrát bral tak, že těžko na cvičišti, lehko na bojišti a snažil se v tom vidět výhodu.
Bohužel vyučovací metody pana Petráska měly i další neduhy. Vysvětloval velmi málo a když už, tak spíš prudil. Na cvičišti místo stálého dohledu na moje ježdění nemalou část času trávil vyřizováním jiných věcí.
Ne všechno bylo samozřejmě špatné, Mirek je většinu času přátelský a občas celkem vtipný. Celkový dojem ve mě ale bohužel moc dobrý nezanechal.
Otestování gravitačního zákonu
A pak se to jednou stalo.
Trénoval jsem rychlý slalom a před posledním kuželem jsem nezvládl vykroužit zatáčku a směřoval přímo na kužel.
Zazmatkoval jsem a s přesvědčením, že najetí na kužel = jistý pád, jsem chytil přední brzdu.
Bohužel pro mě i pro motorku měla brzdy pořádně ostré, takže jsem místo v sedle ležel ve zlomku vteřiny na zemi.
Kromě lehce zvrknutého kotníku se mi ale naštěstí nic nestalo, což ale neplatilo pro motorku.
Odřená nádrž, odřené světlo, odrbané budíky, ulomený blinkr, prasknutý blatník, ohnutý brzdový kotouč...
Slova "útěchy" pana učitele se mi naštěstí podařilo nezapamatovat, jediné co mi utkvělo byla věta: Kdyby ses býval řídil mými pokyny, tak se to nestalo!
Dlouhé hodiny jsem si pak marně lámal hlavu s tím, jaké pokyny měl na mysli.
Možná ten, že do kuželu se nemusím bát najet, že odskočí.
Chyba jen, že tuhle drobnost mi řekl až ex post :)
Následovala klasická chyba po traumatizujících událostech.
Skoro dva měsíce jsem neseděl na motorce (motorka se musela opravit, nebyla náhrada atd.), takže strach z rychlého slalomu se mohl hezky zakořenit.
Zkouška v Praze
Nakonec jsem se přece jen propracoval až ke zkoušce.
Už během prvních minut komunikace s komisařem bylo ale jasno, že tady se nic neodpouští.
Přesně podle očekávání mě komisař vyhodil za to, že jsem jel slalom příliš pomalu (subjektivně, bez měření).
Nakonec ten den dali papíry dvěma, cca z patnácti kousků.
No co, zkusím to znovu příště, řekl jsem si.
Napsal jsem tedy po týdnu učiteli, kdy dáme kondičky, abych ten slalom pěkně natrénoval.
Měli jsme tři týdny do dalšího termínu zkoušky, ale stejně jsem nedostal jedinou jízdu!
Přišel jsem tedy na zkoušku po tom, co jsem na motorce měsíc neseděl...
Pokud hádáte, že to nevyšlo, hádáte správně :)
Podtrženo a sečteno: Přihlásil jsem se k výcviku na začátku května.
Teprve na konci srpna jsem konečně dojezdil jízdy, protože jsem měl jen maximálně jednu jízdu za týden až čtrnáct dní.
Odhaduju, že skoro dvakrát tolik jízd mi bylo zrušeno, než kolik jsem odjezdil, většina zrušení nebyla kvůli počasí.
Happy end
Při odchodu z druhého pokusu zkoušky mi učitel na rozloučenou řekl, že se uvidíme na jaře, že sezóna skončila. Což by znamenalo, že mi propadne platnost teoretické zkoušky...ehm
Kolega z práce mi naštěstí doporučil přejít do autoškoly z Mělníka.
Ve středu jsem tedy došel pro papíry do staré autoškoly,
poslal je naskenované do nové autoškoly, už v neděli jsem měl kondičky s novým učitelem/majitelem autoškoly panem Tauchmanem a hned na úterý naplánovanou zkoušku.
A světe div se, ono to jde i jinak!
Místo peskování a strašení jsem se dočkal poctivého vysvětlování a citlivého upozorňování na chyby.
Pan Tauchman je skvělý učitel a s radostí ho doporučuji.
Zkouška probíhala také o poznání jinak než v Praze.
Pan komisař dbal hlavně na bezpečné provádění všech úkonů na cvičišti a nevadilo mu,
pokud se nějaká disciplína jela o trochu pomaleji.
Při jízdě v provozu neznervózňoval upozorňováním na chyby a pouze korigoval směr jízdy.
A je to doma! :)
Dobrý den.
No, popis je to hezký, nicméně radost z toho, že Vám komisař mimo Prahu dal zkoušky ne podle zákona a byl mírnější jen dokazuje to, co se stalo na Kladensku, že mimo Prahu nejsou kvalitní komisaři co se dají snadno "ohnout" a to, že to tu píšete může být i podkladem pro správní řízení proti komisaři a Vám odebrání řid. průkazu, který jste získal bez splnění podmínek.
Po letošních zprávách mne takové reakce na moto výcviky velmi zajímají, takže Vám položím ještě pár otázek, protože sám o výběru autoškoly uvažuji a nevím kam skočit monitoruji to celou sezónu, ale zatím takovéto příspěvky jako Váš moc nejsou, jen je pár videí o nehodách co měly být završeny žalobami na učitele, ale víc nic.
Že jste na motorce spadl je problém tohoto pojetí zákona, zeptám se kolik jste měl konečný počet jízd a kolik jste si jich připlatil? Kolik jich bylo na cvičišti, kolik v provozu sám s učitelem v jiném vozidle?
Bohužel, tohle je o individuálním nastavení, zákon to nepostihuje, krásná je novela zkoušek, nicméně výcvik se nezměnil 13 jízd (3 trenažer nebo cvičiště),9 teoríí a šmitec, víc je na žácích, jak jsou ochotní a rozumní a na rozumnosti autoškoly co do výcviku dají a jaké žáky ke zkoušce pustí, ale každý žák může po 13 jízdách podepsat, že je připraven a nikdo s tím nic neudělá, proto se ptám jaký případ jste byl Vy?
Učitel je samozřejmě věc jiná, jsou kvalitní a nekvalitní, to je jasné a vše je o dohodě s autoškolou, když Vám nesedí dá se obvykle v Praze u těch větších změnit. Ale vybrat si apriori je těžké a nebudeme si nic nalhávat na všechny-autoškoly.cz si velký počet autoškol píše recenze samo, nebo to tak aspoň vypadá.
Díky předem za odpovědi.
Podepisovat se nebudu z prostého důvodu, abych pak případně nebyl komisaři nebo autoškoláky perzekuován za větu o ohýbání, až k mému výcviku dojde.