Jak jezdit na skútru (a nerozsekat se)

Pokud plánujete třeba dovolenou s tím, že si na místě půjčíte skútr, bude se vám hodit pár rad, které vám možná ušetří odřeniny.

Zatáčení

Naprostým základem je pochopit, že motorka se chová úplně jinak než jízdní kolo. Bicykl má v porovnání s jezdcem zanedbatelnou hmotnost, a proto s ním může velmi snadno pod sebou posouvat ze strany na stranu podle potřeby. Zároveň má kolo mnohem menší šířku pneumatik a točící se kola produkují daleko menší setrvačnou sílu.

Z tohoto důvodu se motorka už od velmi malých rychlostí musí ovládat zcela jinak: naklápěním.

Pokud chci zatočit doleva, musím motorku naklopit také doleva. Jak to provedu? Zatlačením na řidítko na stejné straně, kam chci zatočit. Tlačíme dopředu a mírně dolů.

Při zatáčení v malých rychlostech a při úhybných manévrech (zatočíme na stranu a za překážkou zpět) zůstáváme sami ve vzpřímené poloze a naklápíme pouze motorku pod námi.
V zatáčce se naklápíme spolu s motorkou (v ose jejího náklonu), jinak by nás mohla odstředivá síla z motorky shodit.

Tento základ je potřeba mentálně nacvičit ještě před prvním nastartováním motorky, jinak jízda skončí špatně :)

Představujte si, jak tlačíte na řídítko, motorka se naklápí a zatáčí...

Brždění

Skútry mají páčky brzd obráceně než je to na bicyklu.
Jelikož ne všechny motorky mají ABS, je potřeba toto rozložení dostat pod kůži a vědět vždy kam a jakou silou mohu hmátnout.

Přední brzda má daleko větší brzdný účinek, ale pokud to se silou na páčce přeženeme, pneumatika podklouzne a během zlomku vteřiny budeme na zemi (několikrát vyzkoušeno za vás).

Základem je nechytit páčku všemi prsty a hned jí plně nestisknout. Brzdy bývají dostatečně účinné, a proto je lepší brzdit pouze dvěma prsty a hlavně zvyšovat tlak na páčce postupně, aby se zvyšovala styčná plocha přední pneumatiky a tím i její přilnavost. Vhodné je samozřejmě brzdit zároveň i zadní brzdou, cca v poměru 80:20 (předek:zadek).

Pokud to se zadní brzdou přeženeme, většinou se nic moc nestane, jen nám zadek ujede trochu do strany.

Při pomalé jízdě a zvláště při kličkování mezi auty je vhodné používat pouze zadní brzdu. Při jejím použití se totiž téměř nemění náklon motorky, zatímco použití přední brzy značně narušuje rovnováhu.

Pro tip: zkuste mít neustále položené dva prsty na obou páčkách. Je to sice zpočátku trochu krkolomné, ale zvyknete si. Budete pak mít daleko rychlejší a přesnější brždění v krizové situaci (a nehmátnete po brzdě všemi prsty) a díky opření prstů o páčku se zlepší i váš cit pro práci s plynem.

Brždění v zatáčce

Motorky mají obecně problém s bržděním při zatáčení. Pokud při zatáčení totiž stisknete přední brzdu, motorka se okamžitě začne narovnávat a vynášet vás ven ze zatáčky.

Pokud už jste to s rychlostí nájezdu do zatáčky přehnali, použijte pouze zadní brzdu (nebo brždění motorem).
Pokud vidíte předem, že zadní brzda určitě nebude stačit, můžete zkusit velmi rychle snížit rychlost přední i zadní brzdou (což vás vynese od vnitřního kraje), pak obě brzdy pustit a pokusit se naklopit motocykl dostatečně do zatáčky.

Jestli se nechcete válet, doporučuji pravidlo:

Do zatáčky pomalu, ze zatáčky rychle.

Přilnavost

Pneumatiky motorek mají sice obecně velkou přilnavost (umožňující obrovské náklony), je ale potřeba počítat s pár faktory:

  • Pokud působí na pneumatiku velká síla v jednom směru (např. při zatáčení), není dobré přidávat příliš velkou sílu v jiném směru (zrychlování, brždění). I u malých 125ccm skútrů je velmi snadné v zatáčce utrhnout zadní pneumatiku přílišným přidáním plynu.
  • Pokud povrch vozovky není čistý a suchý, výrazně se snižuje jeho přilnavost. Na ostré přidávání plynu při odbočování na křižovatce pak opravdu zapomeňte (hodiny opět vyzkoušeny za vás).
  • Vlhké vodorovné dopravní značení a koleje tramvají jsou jako mýdlo.

Krizovky

Na motorce platí, že kam se dívá jezdec, tam pojede motorka. Je tedy dobré se naučit neustále pohledem vyhledávat místo, kam chci jet. Nekoukat se před přední kolo, ale na nejzažší konec zatáčky apod. Stejně tak při jízdě v dopravě je dobré být si vědom možných únikových cest.

Motorka sice zrychluje daleko rychleji než auta, ale mnohem pomaleji brzdí. S tím je potřeba počítat pro krizové brždění.

Pokud před vámi jede kolona aut, je lepší automaticky počítat s tím, že pokud dojde k náhlému brždění, tak kolonu nezvládnete dobrzdit a bude potřeba provést úhybný manévr. Ideální je v takové situaci nejprve maximálně zpomalit (oběma brzdami) a pak se autům před vámi vyhnout.

Kam dál

motohouse.cz/jak-jezdit-ucime-se-jezdit-na-skutru/
www.idnes.cz/auto/motorky/skola-jizdy-na-skutru

evaluation

comments

add comment