Superkód aneb jak navrhnout dobrý kód - 1.část

Napsat skutečně kvalitní kód, který splňuje všechny požadavky přístupnosti, použitelnost, rozšiřitelnosti a sémantiky a nezasahuje nijak do formátování, je docela umění. Proto bych dnes zlehka nastínil, co je podle mne správný postup při návrhu dobrého kódu.

  • První a asi nejdůležitější zásada je: úplně se odprostit od vzhledové a aplikační úrovně. Zaměřím se pouze na textové informace, které budou na oné stránce prezentovány.
  • Texty si vložím do nějakého slušného editoru a seřadím je podle důležitosti. Toto je nezbytný a často opomíjený úkon. Správné seřazení prvků podle důležitosti zlepší vaše postavení mezi vyhledávači a usnadní život handicapovaným lidem. Nejvýše umístím hlavní nadpis stránky (často název stránky), následuje podnadpis nebo text s nejvyšší informační hodnotou. Takto pokračuji dál a dál až nakonec umístím patičku. Zvláštní postavení mezi prvky má navigace. Setkáváme se se dvěma koncepty umístění navigace v kódu.

    1. za hlavním nadpisem (před textem s nejvyšší informační hodnotou)
    2. před patičkou (za textem s nejvyšší informační hodnotou)

    Já osobně (stejně tak např. Pixy) upřednostňuji druhou variantu, protože mi přijde logičtější. Navigace nemá témeř žádnou informační hodnotu (ani pro vyhledávače ani pro uživatele), a proto patří až na konec.

  • Šeřazený kód již máme, nyní stačí okódovat. Při kódování se snažíme myslet sémanticky. Text značkujeme tak, aby bylo co nejlépe patrné, co se uvnitř kterého prvku nachází. Používáme tedy seznamy, strongy, acronymy, code, i, small, cite, blockquote, abbr. Více o sématice

Hodnocení

Komentáře

2007-02-22 13:15:37

Navigace nemá témeř žádnou informační hodnotu (ani pro vyhledávače ani pro uživatele), a proto patří až na konec.

Dovoluji si oponovat. Navigace má pro vyhledávače významnou a nezanedbatelnou hodnotu. Je to veliký zdroj kvalitních odkazů. Dokonce se na samotné navigaci dosáhnout i Pagerank 1, možná 2. (Nutností je však pochopitelně alespoň jeden kvalitní odkaz z venku.)

[2] Dundee
2007-02-22 16:51:56

JJ, máš pravdu. V některých případech má navigace opravdu vysokou informační hodnotu.

Např. v eshopech, kde položky navigace jsou zároveň klíčovými slovy.

Navigace na firemním webu, kde je úvod, kontakt, podpora, reference, atd. má ale naopak velmi malou informační hodnotu...

2007-03-03 13:21:59

Navigace na firemním webu, kde je úvod, kontakt, podpora, reference, atd. má ale naopak velmi malou informační hodnotu...

To ano. Web, který má menu úvod, kontakt, podpora, reference je totiž celý špatně navržený ;-) :-D (Právě proto, že tohoto potenciálu nevyužívá. Navíc sekce "produkty", není li opravdu hned blízko upřesněno, o jaké se jedná je z hlediska použitelnosti hrubá chyba. Mnohem lepší, než "produkty" je nazvat takovou sekci "dřevěný nábytek", "potrubí", "luxusní polštáře" apod. Získáváme tím tedy jednak kontextový PageRank, navíc pro návštěvníka, který se sem dostal z vyhledávače, nebo odkudsi jinud, je to mnohem, mnohem srozumitelnější, než nic nevypovídající "produkty". To jen poznámka na okraj.)

[4] Dundee
2007-03-03 17:45:42

Hmmm..to mas asi pravdu. Budu o tom meditovat :)

Moc si ale nedokazu predstavit, ze bych treba na svem obchodnim webu zvolil jinou navigaci.

Mimochodem: Stejne to resi treba Pixy...

http://pixy.cz

Komentáře již nelze přidávat